Fronołów nad Bugiem, internetowa społeczność przyjaciół Fronołowa
Strona Główna · Artykuły · Forum · Linki · Kontakt · Galeria · Szukaj · Filmy Video · Na ryby · Download · Usługi · Niedziela, Września 27, 2020
Wspomnienia mieszkańców
Z A P R A S Z A M Y !

Wspaniałe wspomnienia
z dawnych lat
mieszkańców i przyjaciół
Fronołowa


Nawigacja
Najnowsze komentarze

eKartki

Gadżety


Propozycje:
co dodać na stronie

Ostatnie Artykuły
Fronołów 1905 - 1948...
Zakaz wstępu do lasu
Mierzwice zostaną up...
Głosujcie na Mierzwice!
Obóz przysposobienia...
Wątki na Forum
Najnowsze Tematy
smieci we Fronołowie
A-fro-ktualności
Mierzwice Kolonia - ...
Nazwy alejek/uliczek
Koleżanka szuka domu...
Najciekawsze Tematy
Czy potrzebna lep... [143]
A-fro-ktualności [126]
smieci we Fronołowie [63]
Kalendarz [61]
Gdzie można / war... [59]
Witamy mieszkańców :) off

Mieszkańcy online:

Ania 4 dni
iwaoch 4 tygodni
starogowienna 5 tygodni
Glinthor 5 tygodni
jurand 8 tygodni
Admin 8 tygodni
Ela 9 tygodni

Gości online: 1

Twoje IP to: 3.235.101.50

Losowa Fotka
Wiosenny most
Wiosenny most
Artystyczne zdjęcia mostu kolejowego
Newsletter
Dla mieszkańców
Zobacz Temat
Fronołów nad Bugiem, internetowa społeczność przyjaciół Fronołowa | Forum Fronolow.pl | Otwarte dyskusje na temat Fronołowa i okolic
Autor Stacja Fronołowo już występuje w rozkładzie jazdy na 1914 rok.
Admin
Super Administrator

Avatar Użytkownika

Postów: 493
Miejscowość: Warszawa
Data rejestracji: 31.05.08
Dodane dnia 21-07-2010 23:30
Jak donosi nasz czytelnik - w oryginalnym rozkładzie jazdy obowiązującym od 1 (14) września 1914 roku wymienia się następujące stacje: Siedlce (ros. Siedlec), Przymordy, Niemojki, Platerowo, Fronołowo (nie - Fronołów), Siemiatycze, Nurzec (ros. Nuriec), Czeremcha, Hajnówka, Narewka, Świsłocz, Andrzejewicze (ros. Andrejewcy) i Bagrationowska, na 185 wiorście licząc od Siedlec.

Ówczesna ustawa kolejowa wymagała kursowania minimum dwóch par pociągów na każdej linii i istotnie tylko dwie pary pociągów kursowały tą linią: pocztowy (nr 3 i 4) z wagonami I-III klasy, prowadzący wagony bezpośredniej komunikacji (ros. bez pieresadki) St. Petersburg - Siedlce - Warszawa, zatrzymywał się we Fronołowie o 14.25 (2.25) i o 17.05 (5. 5), i towarowy (nr 29 i 30) z wagonami II-IV klasy, który zatrzymywał się o 5.19 i o 16.59.

Jadący bezpośrednim wagonem podróżni docierali do odległego o niemal 1100 wiort St. Petersburga o 6.50, ale nie nazajutrz, tylko w dwa dni od rozpoczęcia podróży we Fronołowie o 17.05 ! Podróż do odległej o tylko sto trzydzieści kilka wiorst Warszawy była już znacznie krótsza - przyjazd o 19.45, przy wyjeździe z Fronołowa o 14.25.

Wspólnie z innymi szerokotorowymi liniami na wschód od Wisły, organizacyjnie linia Siedlce - Bagrationowska należała do Kolei Nadwiślańskiej, będącej przedsiębiorstwem takim jak obecne Koleje Mazowieckie. Oprócz tego były jeszcze w tamtych czasach Kolej Poleska, słynna Kolej Warszawsko - Wiedeńska, i inne obsługujące po kilka linii. Np. Kolej Mikołajewska obsługiwała dalszy odcinek tejże linii, z Połocka do Bołogoje.
www.zwiruk.pl
Autor RE: Stacja Fronołowo już występuje w rozkładzie jazdy na 1914 rok.
Admin
Super Administrator

Avatar Użytkownika

Postów: 493
Miejscowość: Warszawa
Data rejestracji: 31.05.08
Dodane dnia 27-07-2010 19:01
jak pisze afmks dotarł On do "Spisu dróżni na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej" z 1925 roku. W spisie stacji jest tam ciekawa wzmianka: "Fronołów: dworzec prowiz., 2 tory stac., 2 ładownie 155 - 265 m. dłg." Wynikałoby z tego, że oprócz dwóch torów szlakowych istniały dwa tory stacyjne inaczej mówiąc postojowe, dodatkowe lub manewrowe. Jak zwał tak zwał, we Fronołowie było w sumie cztery tory. Myślę, że miały one związek z eksploatacją lasów i wybudowane były razem z kolejką leśną.

Ten sam spis dróżni mówi o dwóch kolejkach wąskotorowych we Fronołowie: "17) Tartak Fronołów - las - 4,77 km. dłg., rozp. toru 60 cm., trakcja konna. 18) Fronołów - tartak - 11,45 km. dłg., rozp. toru 75 cm., trakcja parowozowa." Nie znam topografii Fronołowa więc trudno mi to dopasować do terenu. Wynikałoby z tego, że z lasu do tartaku ciągnęła się kolejka 600 mm którą zwożono konnymi wagonami ścięte drzewa do tartaku. Dopiero z niego torem o prześwicie 750 mm parowóz ciągnął wagony z przerobionym drewnem na normalnotorowe bocznice.

Aha! Obydwie kolejki wymienione są jako prywatne. Podobnych, zresztą, kolejek w okolicy było więcej: Nurzec - tartak Radziwiłłówka (24,37 km), Nurzec - Koszewatka (5 km), Platerów las - Litwinki (12 km) i jedna nieczynna st. Narewka - miasteczko Narewka (5 km).

wzmiankę tę umieściłem w materiale nt. historii Fronołowa: http://fronolow.pl/readarticle.php?article_id=13


Witaj tak jakbyś pierwszy raz witał
Żegnaj tak jakbyś widzieć już nie miał
Żyj życie jakbyś miał już nazajutrz
Ze śmiercią twarzą w twarz stanąć.
www.zwiruk.pl
Skocz do Forum:
Dodaj do ulubionych
Logowanie
Mieszkaniec e-Fronołowa

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym mieszkańcem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Historia wciąż żywa
P O L E C A M Y !

Historia Fronołowa i
mostu na Bugu
od roku 1905


Ostatnio dodane zdjęcia

Nowa plaża


Przy wyrębie


Pospolite ruszenie f...


Wiosna


Domek


Wrzesień


Kapliczka przy Marsz...


Uwaga! Na Bugu, w na...


więcej...
Ankieta dla mieszkańców
Czy chciałbyś aby alejki we Fronołowie miały swoje nazwy?

Tak!

Eee.. nie.

Wisi mi to :)

Musisz się zalogować, żeby móc głosować w tej Ankiecie.
Created by zwiruk.pl Copyright (C) 2008 | Powered by PHP-Fusion

14398537 Unikalnych wizyt w wirtualnym Fronołowie od maja 2008