Postów: 493 Miejscowość: Warszawa Data rejestracji: 31.05.08
Dodane dnia 21-07-2010 23:30
Jak donosi nasz czytelnik - w oryginalnym rozkładzie jazdy obowiązującym od 1 (14) września 1914 roku wymienia się następujące stacje: Siedlce (ros. Siedlec), Przymordy, Niemojki, Platerowo, Fronołowo (nie - Fronołów), Siemiatycze, Nurzec (ros. Nuriec), Czeremcha, Hajnówka, Narewka, Świsłocz, Andrzejewicze (ros. Andrejewcy) i Bagrationowska, na 185 wiorście licząc od Siedlec.
Ówczesna ustawa kolejowa wymagała kursowania minimum dwóch par pociągów na każdej linii i istotnie tylko dwie pary pociągów kursowały tą linią: pocztowy (nr 3 i 4) z wagonami I-III klasy, prowadzący wagony bezpośredniej komunikacji (ros. bez pieresadki) St. Petersburg - Siedlce - Warszawa, zatrzymywał się we Fronołowie o 14.25 (2.25) i o 17.05 (5. 5), i towarowy (nr 29 i 30) z wagonami II-IV klasy, który zatrzymywał się o 5.19 i o 16.59.
Jadący bezpośrednim wagonem podróżni docierali do odległego o niemal 1100 wiort St. Petersburga o 6.50, ale nie nazajutrz, tylko w dwa dni od rozpoczęcia podróży we Fronołowie o 17.05 ! Podróż do odległej o tylko sto trzydzieści kilka wiorst Warszawy była już znacznie krótsza - przyjazd o 19.45, przy wyjeździe z Fronołowa o 14.25.
Wspólnie z innymi szerokotorowymi liniami na wschód od Wisły, organizacyjnie linia Siedlce - Bagrationowska należała do Kolei Nadwiślańskiej, będącej przedsiębiorstwem takim jak obecne Koleje Mazowieckie. Oprócz tego były jeszcze w tamtych czasach Kolej Poleska, słynna Kolej Warszawsko - Wiedeńska, i inne obsługujące po kilka linii. Np. Kolej Mikołajewska obsługiwała dalszy odcinek tejże linii, z Połocka do Bołogoje.
Autor
RE: Stacja Fronołowo już występuje w rozkładzie jazdy na 1914 rok.
Postów: 493 Miejscowość: Warszawa Data rejestracji: 31.05.08
Dodane dnia 27-07-2010 19:01
jak pisze afmks dotarł On do "Spisu dróżni na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej" z 1925 roku. W spisie stacji jest tam ciekawa wzmianka: "Fronołów: dworzec prowiz., 2 tory stac., 2 ładownie 155 - 265 m. dłg." Wynikałoby z tego, że oprócz dwóch torów szlakowych istniały dwa tory stacyjne inaczej mówiąc postojowe, dodatkowe lub manewrowe. Jak zwał tak zwał, we Fronołowie było w sumie cztery tory. Myślę, że miały one związek z eksploatacją lasów i wybudowane były razem z kolejką leśną.
Ten sam spis dróżni mówi o dwóch kolejkach wąskotorowych we Fronołowie: "17) Tartak Fronołów - las - 4,77 km. dłg., rozp. toru 60 cm., trakcja konna. 18) Fronołów - tartak - 11,45 km. dłg., rozp. toru 75 cm., trakcja parowozowa." Nie znam topografii Fronołowa więc trudno mi to dopasować do terenu. Wynikałoby z tego, że z lasu do tartaku ciągnęła się kolejka 600 mm którą zwożono konnymi wagonami ścięte drzewa do tartaku. Dopiero z niego torem o prześwicie 750 mm parowóz ciągnął wagony z przerobionym drewnem na normalnotorowe bocznice.
Aha! Obydwie kolejki wymienione są jako prywatne. Podobnych, zresztą, kolejek w okolicy było więcej: Nurzec - tartak Radziwiłłówka (24,37 km), Nurzec - Koszewatka (5 km), Platerów las - Litwinki (12 km) i jedna nieczynna st. Narewka - miasteczko Narewka (5 km).