Fronołów nad Bugiem, internetowa społeczność przyjaciół Fronołowa
Strona Główna · Artykuły · Forum · Linki · Kontakt · Galeria · Szukaj · Filmy Video · Na ryby · Download · Usługi · Czwartek, Września 24, 2020
Wspomnienia mieszkańców
Z A P R A S Z A M Y !

Wspaniałe wspomnienia
z dawnych lat
mieszkańców i przyjaciół
Fronołowa


Nawigacja
Najnowsze komentarze

eKartki

Gadżety


Propozycje:
co dodać na stronie

Ostatnie Artykuły
Fronołów 1905 - 1948...
Zakaz wstępu do lasu
Mierzwice zostaną up...
Głosujcie na Mierzwice!
Obóz przysposobienia...
Wątki na Forum
Najnowsze Tematy
smieci we Fronołowie
A-fro-ktualności
Mierzwice Kolonia - ...
Nazwy alejek/uliczek
Koleżanka szuka domu...
Najciekawsze Tematy
Czy potrzebna lep... [143]
A-fro-ktualności [126]
smieci we Fronołowie [63]
Kalendarz [61]
Gdzie można / war... [59]
Witamy mieszkańców :) off

Mieszkańcy online:

Ania 1 dzień
iwaoch 4 tygodni
starogowienna 4 tygodni
Glinthor 5 tygodni
jurand 7 tygodni
Admin 7 tygodni
Ela 8 tygodni

Gości online: 1

Twoje IP to: 3.226.241.176

Losowa Fotka
balety
balety
Balety, imprezy, ekstrema we Fronołowie
Newsletter
Dla mieszkańców
Historia miejscowości Fronołów
Nazwa miejscowości Fronołów pochodzi od rosyjskiejo nazwiska Fronołow. Człowiek ten zaprojektował i zbudował w 1905 roku most na rzece Bug. Kiedyś istniał tylko jeden tor, około 1914 roku dobudowano drugi "przelot" przez Bug, był on jednak niższy niż pierwszy przelot z 1905 roku. Teraz są dwa tory na żelbetonowych podstawach (przy czym tylko jeden jest czynny).

Formalnie miejscowości o nazwie "Fronołów" nie ma, jest to zwyczajowa nazwa którą przyjęło się nazwywać okolice stacji kolejowej o nazwie "Fronołów" (ta formalnie istnieje). Miejscowość formalnie nazywa się Mierzwice Kolonia.

W miejscu gdzie teraz się znajduje ośrodek wypoczynkowy (dawny PKP - potem PCK) był ośrodek uzdrowiskowy dla gruźlików, do którego zaglądał sam Korczak z dzieciakami (zniszczony niestety doszczętnie w czasie wojny).

Pewne źródła podają iż przed wojną był we Fronołowie tramwaj konny, który woził kuaracjuszy ze stacji do ośrodka... ale dowodów na to nie znaleźliśmy.

Ośrodek PKP zlikwiidowany został definitywnie w grudniu 1997 roku i nastąpła powolna wyprzedaż domków w ośrodku (wówczas na nowo PCK) prywatnym właścicielom.

Podobno istniały kiedyś także niewielkie bocznice od torów głównych do tartaków w okolicy, istnieją jeszcze stare nasypy kolejowe, jednak juz bez torów (całkiem możliwe że były to bocznice wąskotorowe)

Niegdyś stacja kolejowa funkcjonowała pełną parą... Była kasa biletowa, która z czasem niestety została zamknięta, po czym (kilka m-cy później) się spaliła w wyniku uderzenia piorunu.

Do sierpnia 2004 oba tory linii kolejowej wykorzystwane były przez kolej, od tego momentu czynny jest tylko peron przy torze nr 2. Od 08.2004 tor nr 1 zamknięty został na odcinku Platerów-Siemiatycze. Podobno wiadukt pomiędzy rzeka Bug a Siemiatyczami nad szosą Siemiatycze - Adamowo/Mielnik grozi zawaleniem.

W 2005 roku, w maju, na torze nr 2 na moście nad rzeką Bug wybuchł pożar, w efekcie czego spalona została część podkładów. Od tego momentu na moście obowiązuje ograniczenie prędkości do 15km/h, dzięki czemu przeprawianie się pieszo przez most jest dosyć bezpieczne (pociągi zawsze wyhamowują i powolutku toczą się przez most)

Miejsce, które teraz stanowi miejsce spokojnego wypoczynku, nosi jednak ślady mrocznej przeszłości. W lasach co krok można natknąć się na okopy, które były częścią naszej obrony partyzanckiej oraz leje po niemieckich bombardowaniach, których celem był most kolejowy (ale na szczęście nie trafili i most przetrwał). Po drugiej stronie Bugu natomiast znajduje się znaczna ilość rosyjskich bunkrów tworzących tzw. Linię Mołotowa.
Dodane przez Admin dnia czerwca 03 2008 12:28:20 · 10 Komentarzy · 9789 Czytań Drukuj
Komentarze
AnnS dnia czerwca 08 2008 15:45:08
W chwili obecnej kolej kursuje już dwoma torami i pociągi nie zwalniają tak drastycznie na moście. W tamtym roku wyremontowali tą linię i wszystko chodzi jak dawniej.
Jurass dnia czerwca 08 2008 20:42:59
Aniu - jesteś przekonana do tego że oba tory "działają" ?? Jestem we Frono kilka razy w miesiacu (w sezonie letnim) i widzę zę pociągi w obie strony śmigają na torze tym co na zdjęciu powyżej, tor drugi jest pordzewiały a i most słabo wygląda....
TeDe dnia czerwca 17 2008 17:54:16
AnnS - wydaje mi się że kolega Jurass ma rację - ja widziałem że pociągi kursują po jednym torze tym "niezardzewiałym"
boh dnia czerwca 25 2008 23:48:39
W Siemiatyczach w zeszłym roku przebudowali wiadukt i ruch już odbywa się po dwóch torach.
Dokładnie pierwszy pociąg planowo przejechał 29.05.2007 i był to poc. towarowy 88873 rel. Łuków - Czeremcha.
TeDe dnia czerwca 29 2008 18:25:23
boh: szacuneczek ;))

dość szczegółowe informacje rzekłbym, ja nawet nie wiem jakie pociągi jeżdżą przez ten most a Ty znasz ich numery.... To jakieś hobby ?
AnnS dnia lipca 04 2008 22:41:58
W maju 2008 osobiście jechałam pociągiem z Siedlec do Fronołowa i jechał po normalnym torze (ten, który był wcześniej zamknięty). W ten weekend jeszcze sprawdzę, czy znowu czegoś nie popsuli smiley
kzwiru dnia lipca 08 2008 12:44:36
Byłem w weekend we Fronołowie, troszkę fotek zrobiłem, udało mi sie złapać pociąg śmigającym po tym "odremontowanym" torze - możemy wiec potwierdzić oficjalnie że oba tory działają smiley.

Podeślę fotki żeby Admin zawiesił.
kzwiru dnia lipca 10 2008 18:16:52
zdjęcie zrobione, wisi http://fronolow.pl/news.php?readmore=5
kzwiru dnia lipca 16 2008 11:55:12
odnośnie kasy biletowej - to nie wiem skąd te informacje ? Wg osób żyjących we Fronołowie od urodzenia (przed wojną) to nigdy tam kasy biletowej nie było, owszem była swego czasu (lata 60te-70te) drewniana wiata do której podobno nawet prąd był podciągnięty - natomiast kasy biletowej nie było nigdy a tym bardziej nie rozwalił jej piorun :)
Katia dnia stycznia 18 2009 16:29:49
witam wszystkich, to będzie mój debiut na stroniesmiley doskonale pamiętam pożar budynku od pioruna. Nie chodzi tu o szarą wiatę poczekalni, vis a vis przystanku dla pociągów z siedlec, ta została rozebrana.
Na peronie do siedlec, bardziej w stronę mostu stała taka budka, z ciemnego drewna. pamiętam też blisko niej semafor, ale po drugiej stronie torów. To chyba była budka dróżnika. Jeszcze na pewno to sprawdzę, bo opis o kasie biletowej nie co mnie zdziwił, a temat zaintrygował. Pożąr chyba miał miejsce na samym początku lat 90'tych. Z siostrą (blackforever), chodziłyśmy do koleżanki, która przyjeżdżała do babci za gospodarstwem państwa Karwackich. Chodziłyśmy przez tory. pamietam nasze zaskoczenie gdzie jest budka, która była tam ledwie dwa może trzy dni wcześniej. potem dowiedziałyśmy sie , że spłonęła od pioruna. Przyjeżdżałam do Fronołowa jeszcze lokomotywą na węgiel, potem wspieraną przez małe lokomotywy spalinowe tzw stonkismiley i z całą pewnością pamiętam, że nie było tu kasy biletowej, przynajmniej od lat 80'tych, które pamiętam.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Dodaj do ulubionych
Logowanie
Mieszkaniec e-Fronołowa

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym mieszkańcem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Historia wciąż żywa
P O L E C A M Y !

Historia Fronołowa i
mostu na Bugu
od roku 1905


Ostatnio dodane zdjęcia

Nowa plaża


Przy wyrębie


Pospolite ruszenie f...


Wiosna


Domek


Wrzesień


Kapliczka przy Marsz...


Uwaga! Na Bugu, w na...


więcej...
Ankieta dla mieszkańców
Czy chciałbyś aby alejki we Fronołowie miały swoje nazwy?

Tak!

Eee.. nie.

Wisi mi to :)

Musisz się zalogować, żeby móc głosować w tej Ankiecie.
Created by zwiruk.pl Copyright (C) 2008 | Powered by PHP-Fusion

14394567 Unikalnych wizyt w wirtualnym Fronołowie od maja 2008